Allpack Ηλεκτρονικός Οδηγός Συσκευασίας

Μέλη

Εγγραφόμενοι σαν μέλη έχετε πρόσβαση στο αρχείο έκδοσης του περιοδικού μας. Ενσωματώνουμε σταδιακά κ άλλες υπηρεσίες προς τα μέλη μας. Μείνετε συντονισμένοι στον ιστοχώρο μας για νεώτερα!

Επισκέπτες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 242 επισκέπτες και κανένα μέλος

 

Του Δημήτρη Καραβασίλη

 

karavasilis 80 1

 

Για πολλούς καταναλωτές ποτών και ιδιαίτερα μπύρας, η συσκευασία παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του brand και στην παροχή μιας ευχάριστης καταναλωτικής εμπειρίας, καθώς διαφυλάσσει την ποιότητα του ποτού που αποτελεί κυρίαρχη ανησυχία των υποψήφιων αγοραστών. Σύμφωνα μάλιστα με αποτελέσματα σχετικής έρευνας, για το 53% των Αμερικανών ενηλίκων είναι πολύ ή εξαιρετικά σημαντική η συσκευασία για την επιλογή του ποτού.

 

 karavasilis 80 2  karavasilis 80 3

Ο απώτερος στόχος των συσκευασιών μπύρας είτε πρόκειται για μπουκάλι, είτε για   βαρελάκι (keg, cask), κουτάκι (can) είναι να παραδώσει στον τελικό  χρήστη ένα φρέσκο και γευστικό ποτό, ειδικότερα αν ληφθεί υπόψη μία σημαντική αλλαγή στις συνήθειες των  καταναλωτών που αφορά στην ολοένα και αυξανόμενη κατανά λωση του ποτού αυτού εντός της οικίας τους κυρίως σε συσκευασίες γυάλινων μπουκαλιών και μικρών κουτιών.  Οι παραπάνω συσκευασίες είναι πολύ δημοφιλείς μεταξύ των λάτρεων μπύρας για τους παρακάτω λόγους:

  • Προστατεύουν το ποτό από πιθανές αλλοιώσεις λόγω της ανάπτυξης βακτηρίων ή της διέλευσης οξυγόνου ή της επίδρασης του φωτός και της υγρασίας.
  • Τα υλικά συσκευασίας (γυαλί για τα μπουκάλια και αλουμίνιο για τα κουτάκια) δεν  αλληλοεπιδρούν με το περιεχόμενο, με αποτέλεσμα η γεύση της μπύρας να διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα. karavasilis 80 4
  • Είναι ανακυκλώσιμες και μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, οπότε έχουν χαμηλό  οικολογικό αποτύπωμα. Μάλιστα, ένα ανακυκλώσιμο μεταλλικό κουτάκι, μπορεί να τοποθετηθεί εκ νέου στο ράφι μετά από 60 μέρες. Αυτή η φιλικότητά τους προς το περιβάλλον αποτελεί έναν ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα για την τελική αγορά, ιδιαίτερα από τους Millenials (γεννημένοι μεταξύ 1980 και 2000) που έχουν έντονη οικολογική συνείδηση. karavasilis 80 5
  • Ενσωματώνουν ετικέτες που φέρουν περίτεχνα σχέδια, μηνύματα και λογότυπα των brands, με αποτέλεσμα οι συσκευασίες αυτές να μετατρέπονται σε έργα τέχνης και σε αποτελεσματικά εργαλεία marketing, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της εικόνας του brand.

 

 karavasilis 80 6  karavasilis 80 7

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συχνοί χρήστες μπύρας τείνουν να καταναλώνουν  περισσότερο το ποτό αυτό σε μεταλλικό δοχείο παρά σε γυάλινες φιάλες, καθώς το μεταλλικό δοχείο είναι πιο ελαφρύ και συνεπώς μπορεί να μεταφέρεται, να στοιβάζεται και να αποθηκεύεται πιο εύκολα με αποτέλεσμα την μείωση του αντίστοιχου κόστους, ενώ ψύχεται και πιο γρήγορα. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθούν τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας, στη βάση των οποίων το 69% των Αμερικανών προτιμά τα αλουμινένια κουτάκια  για την κατανάλωση ποτών σε σχέση με τα πλαστικά μπουκάλια καθώς το ποτό στα κουτάκια είναι πιο κρύο και δροσιστικό, ενώ το 85% αυτών θεωρεί ότι προστατεύουν το ποτό πιο αποτελεσματικά, συμβάλλοντας στη διατήρηση του χρώματος, της γεύσης και του διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης, το 67% των Αμερικανών υποστηρίζει ότι τα μεταλλικά κουτάκια είναι πιο ανθεκτικά και πιο εύκολο να μεταφερθούν σε σχέση με τα άλλα είδη συσκευασίας, ενώ το 68% δηλώνει ότι τα προτιμά καθώς διευκολύνουν την on-the-go κατανάλωση.

 

karavasilis 80 8

Τα μεταλλικά κουτάκια χρησιμοποιούνται ευρέως από την βιομηχανία μπύρας, με το 55% του όγκου της μπύρας στην Αμερική να καταναλώνεται μέσω της χρήσης τέτοιων συσκευασιών. Τα αλουμινένια κουτάκια προτιμώνται όλο και περισσότερο για τις μπύρες που έχουν παραχθεί με παραδοσιακές μεθόδους (craft beers). Το 2015, η craft μπύρα αντιπροσώπευε το 12% της αμερικανικής αγοράς μπύρας σε όρους όγκου και 21% σε όρους αξίας, αποτελώντας το ταχύτερο αναπτυσσόμενο τμήμα της.

 

karavasilis 80 9

Σύμφωνα με τον αμερικάνικο οργανισμό ζυθοποιών το 57% των Millenials στις ΗΠΑ καταναλώνουν εβδομαδιαίως craft μπύρα. Μάλιστα, 47% των ανδρών αυτής της ηλικίας πειραματίζονται αγοράζοντας brands που δεν γνωρίζουν ή που δεν έχουν δει να διαφημίζονται, ενώ δοκιμάζουν 5,1 διαφορετικές  μάρκες ανά μήνα, με τη συσκευασία να αποτελεί κλειδί για την τελική αγοραστική απόφαση. Οι craft μπύρες αποτελούν μια δυναμική καταναλωτική τάση η οποία αν και ξεκίνησε στις ΗΠΑ, κατακτά πλέον την Ευρώπη, την Ασία και την Λατινική Αμερική, ενώ τα μεταλλικά δοχεία αποτελούν έναν ολοένα και πιο διαδεδομένο τύπο συσκευασίας για αυτήν την κατηγορία ποτού. Ενδεικτικά, το 16% του συνόλου των craft μπυρών που κυκλοφόρησαν στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν συσκευασμένες σε μεταλλικά δοχεία, καταγράφοντας αύξηση κατά 8% το 2015 σε σχέση με το 2014.

 

 karavasilis 80 10  karavasilis 80 11

Μία σημαντική τάση στις μεταλλικές συσκευασίες μπύρας, είναι η χρήση εντυπωσιακών ετικετών ώστε αυτές να ξεχωρίζουν στο ράφι και να συμβάλλουν στο συναισθηματικό δέσιμο του χρήστη με το brand. Τέτοιες ετικέτες είναι αυτές που εφαρμόζονται με πίεση (pressure sensitive labels) και οι ετικέτες τύπου shrink sleeve. Οι καταναλωτές μάλιστα εκδηλώνουν αυξημένο ενδιαφέρον για ετικέτες με γυαλιστερά και μεταλλικά εφέ, ενώ ιδιαίτερα δημοφιλείς είναι και οι ετικέτες που περιλαμβάνουν story-telling, εμπνέοντας αυθεντικότητα και ειλικρίνεια στον τελικό χρήστη.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η ελαφριά, κυλινδρική μεταλλική συσκευασία που φέρει εντυπωσιακά αφηρημένα σχέδια με ζωηρά χρώματα στην εξωτερική επιφάνειά της. Η συσκευασία αυτή κατασκευάστηκε από αγγλική εταιρία για λογαριασμό αμερικάνικης ζυθοποιίας με σκοπό να παράσχει στους υποψήφιους αγοραστές μια οπτική απεικόνιση της γεύσης της μπύρας πριν το άνοιγμα του δοχείου, προσφέροντάς τους μια αξέχαστη εμπειρία.

Ομοίως, ελαφρύ, μεταλλικό, λευκό κυλινδρικό δοχείο που στην εξωτερική του επιφάνεια συνδυάζει τολμηρά σχέδια με φωτεινά νέον χρώματα, με το λογότυπο του brand να βρίσκεται στο κέντρο του δοχείου, χρησιμοποιήθηκε από αγγλική ζυθοποιία για τις craft lager μπύρες της με στόχο τη διαφοροποίησή τους στο ράφι και την ενίσχυση της εικόνας του brand της.

karavasilis 80 12

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα εντυπωσιακής συσκευασίας αποτελεί και το μεταλλικό δοχείο που φέρει ζωηρά χρώματα στην επιφάνειά του καθώς και σχέδιο που παραπέμπει σε μάσκα μαχητή εμπνευσμένο από την μεξικάνικη κουλτούρα επαγγελματικής πάλης. Τα διαφορετικά χρώματα-μάσκες της συσκευασίας αντιστοιχούν σε διαφορετικές γεύσεις, προσδίδοντας στην κάθε γεύση μία ιδιαίτερη προσωπικότητα. Η συσκευασία αυτή χρησιμοποιήθηκε από αμερικάνικη εταιρία παραγωγής μπύρας στο πλαίσιο της στρατηγικής re-branding της με στόχο να προσφέρει στους υποψήφιους αγοραστές μία χιουμοριστική και παιχνιδιάρικη λύση και συνεπώς μια ευχάριστη καταναλωτική εμπειρία.

 

karavasilis 80 13

Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι και το μεταλλικό δοχείο που φέρει ετικέτα shrink sleeve η οποία ενσωματώνει χρώματα και σχέδια που απεικονίζουν μιας κοπέλα,  ενώ περιλαμβάνει ταυτόχρονα και στοιχεία storytelling. Η ετικέτα αυτή φέρει διαφορετικές εικόνες και φόντο ανάλογα με τη γεύση της μπύρας και σχεδιάστηκε από αμερικάνικη ζυθοποιία για τη συλλεκτική έκδοση craft μπυρών της με σκοπό να προσελκύσει τους καταναλωτές που έχουν καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα.

 

karavasilis 80 14

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το μεταλλικό κουτάκι με πολύχρωμα σχέδια και χρώματα εμπνευσμένα από τον κινηματογράφο, δίνοντας την εντύπωση ότι αφηγείται μια ιστορία. Αυτά τα περιορισμένης έκδοσης κουτάκια που βγαίνουν σε 4 διαφορετικά σχέδια απεικονίζοντας τις έννοιες της πολυτέλειας και της ελευθερίας, αναπτύχθηκαν από γνωστή βέλγικη εταιρία παραγωγής lager μπύρας στο πλαίσιο της στρατηγικής προώθησης του brand της ενόψει του Φεστιβάλ των Καννών.

 

karavasilis 80 15

Μία ακόμη μεταλλική συσκευασία που κλέβει τις εντυπώσεις είναι αυτή που μοιάζει οπτικά με ξύλινη, καθώς περιλαμβάνει σχέδια που μοιάζουν σα να είναι σκαλισμένα στο ξύλο, αλλά και στοιχεία από την ιστορία του brand, όπως μύλους, σιτάρι, ποτήρια μπύρας και πρέτσελς. Αυτή η συσκευασία περιορισμένης έκδοσης χρησιμοποιήθηκε από τσέχικη εταιρία παραγωγής μπύρας προκειμένου να επικοινωνήσει με αποτελεσματικό τρόπο την έμφαση του brand στην παράδοση και κατ΄ επέκταση την αυθεντικότητά του.

Συνεπώς, τα μεταλλικά δοχεία αποτελούν μια λύση η οποία κερδίζει όλο και περισσότερο τους λάτρεις της μπύρας, καθώς λόγω του μικρού βάρους τους μεταφέρονται, αποθηκεύονται και καταναλώνονται οπουδήποτε, προστατεύουν το προϊόν ενώ ενσωματώνουν περίτεχνες ετικέτες που τις καθιστούν πραγματικά έργα τέχνης, ικανά να εντυπωσιάσουν και τους πιο απαιτητικούς καταναλωτές.

 

Πηγές:
Rick Lingle (2017), MarketersMedia (2017), Matt Clinch (2016), Terri Brown (2016), Riley von Niessen  (2016),
Bart Watson (2015), Chris Furnari (2015),  Lisa McTigue Pierce (2015), Laura McQuarrie  (2013),
www.packagingnews.co.uk, www.tastingbeers.com, www.xottle.co.uk, www.aluminum.org, www.thedieline.com.

 

A4 Dimitris Karavasilis

Προφίλ Καραβασίλη Δημήτρη

Ο Δημήτρης  Καραβασίλης είναι Σύμβουλος Διεθνούς Μάρκετινγκ και ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας DK Consultants που δραστηριοποιείται στον τομέα της Συμβουλευτικής Επιχειρήσεων με ειδίκευση στους τομείς του Διεθνούς Marketing και της Στρατηγικής Ανάπτυξης Διεθνούς Δραστηριότητας. Έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων και Διεθνές Μάρκετινγκ στο University of Sheffield. Έχει συμμετάσχει ως ομιλητής σε πολλά τοπικά και διεθνή συνέδρια που αφορούν το εξαγωγικό εμπόριο και το Διεθνές Μάρκετινγκ, όπως Συνέδρια του The Economist, του Harvard University, της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής (American Farm School) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (European Commission), ενώ έχει παρακολουθήσει και δεκάδες εξειδικευμένα σεμινάρια international marketing, export negotiator, και πωλήσεων διεθνώς. Είναι μέλος της Διοικητικής Επιτροπής και του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας (Greek International Business Association SEVE) και Σύμβουλος Διοίκησης σε θέματα διεθνούς εμπορίου στο Ελληνο – Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Αθήνα. Συμμετείχε στη βασική ομάδα των Ολλανδών εμπειρογνωμόνων της Task Force, συμβάλλοντας στην εδραίωση και την ανάδειξη του εμπορίου και του χάρτη προώθησης των εξαγωγών ως τη βασική πηγή μεταρρύθμισης για την Εθνική Στρατηγική των Ελληνικών Εξαγωγών. Είναι μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Μάρκετινγκ (Hellenic Institute of Marketing), και ενεργό μέλος διεθνών οργανισμών. Πριν την ίδρυση της συμβουλευτικής  εταιρείας «DK Consultants» είχε εργαστεί ως ανώτερο και ανώτατο στέλεχος σε Βιομηχανικές  και Εμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (SATO, Toshiba, Sunair, Premierotel, Pointgroup, Axon Inc., D&B group). Από το 1999 υποστηρίζει σημαντικές ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις, παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες, και σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές  μάρκετινγκ και πωλήσεων με διεθνή προσανατολισμό. Η εταιρεία DK Consultants τιμήθηκε με το 1ο βραβείο Υποστηρικτικών και Προωθητικών Υπηρεσιών Εξαγωγών, το 1ο βραβείο Υποβοήθησης Εξαγωγέων, το Χρυσό Βραβείο Top Export Assistance Company και το Χρυσό Βραβείο Top Export Consultant στα βραβεία Exports Ecosystem Awards 2013, Greek Exports Awards 2014, Greek Exports Awards 2015 και Greek Exports Awards 2016 αντίστοιχα. Τέλος, άρθρα και δημοσιεύσεις του Δημήτρη Καραβασίλη φιλοξενούνται κατά καιρούς στον ελληνικό και διεθνή τύπο.