Packaging Specifications

0
6415

 

 

H σωστή συσκευασία αποτελεί βασικό στοιχείο διαφοροποίησης και καινοτομίας ενός προϊόντος: από την ασφαλή μεταφορά ως την προβολή του, η σωστή συσκευασία είναι ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην διαδικασία του branding.

Το Packaging Specifications – η ¨σωστή συσκευασία¨ σε 12 βήματα, «ενσωματώνει» όλη την τεχνογνωσία της DK Marketing επάνω στο αντικείμενο, συνοψίζοντάς τα στα παρακάτω:

1. Ανάλυση και αποτύπωση καταναλωτικών συνηθειών κοινού – στόχου
2. Μελέτη συσκευασίας
3. Ανάλυση logistics
4. Ανάλυση τοποθέτησης και δικτύων διανομής
5. Ανάλυση παραγωγικών δυνατοτήτων
6. Ανάλυση νομικών και άλλων χαρακτηριστικών συσκευασίας ανά αγορά-στόχο
7. Βιομηχανικός σχεδιασμός πρωτογενούς και δευτερογενούς συσκευασίας
8. Σύνταξη αναλυτικών τεχνικών προδιαγραφών συσκευασίας λιανικής / χονδρικής
9. Κατασκευή πρωτοτύπων συσκευασιών
10. Μηχανικός έλεγχος της συσκευασίας
11. Design
12. Product test στην αγορά-στόχο

 

Βήματα 4 και 5

Σε προηγούμενο τεύχος έχουν αναλυθεί ήδη τα 3 πρώτα βήματα.

 

4. Ανάλυση τοποθέτησης και δικτύων δια.νομής

Η συσκευασία πρέπει πάντοτε να αποτελεί αντικείμενο μεγάλης μελέτης και προσοχής εκ μέρους της κάθε επιχείρησης. Ιδιαίτερα όσων αφορά στην ανάλυση της τοποθέτησής του και των δικτύων διανομής, η κάθε λεπτομέρεια κάνει την διαφορά!

Αυτό συμβαίνει διότι υπάρχουν πολλές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν στα υπόψιν πριν τον σχεδιασμό της όπως:

4 Ανάλογα με το αν είναι Άμεση η Έμμεση η διανομή
Άμεση διανομή: όταν τα προϊόντα διατίθενται απευθείας στους καταναλωτές
Έμμεση διανομή: όταν η επιχείρηση διαθέτει τα προϊόντα της με την μεσολάβηση τρίτων

4 Ανάλογα με την Στρατηγική της διανομής

Εντατική Στρατηγική διανομής: όταν το προϊόν έχει παρουσία σε όλα τα δυνατά σημεία πώλησης, με τη μέγιστη δυνατή έκθεση στο αγοραστικό κοινό, σε πλήρης γεωγραφική κάλυψη. Αυτή η στρατηγική αφορά κυρίως σε προϊόντα ευκολίας, καταναλωτικά, ταχυκίνητα, από μεγάλες επιχειρήσεις

Επιλεκτική Στρατηγική διανομής: αποτελείται από περιορισμένο αριθμό μεσαζόντων και αφορά στην τοποθέτηση ενός προϊόντος σε επιλεγμένα σημεία πώλησης, σύμφωνα με τις προτιμήσεις μιας συγκεκριμένης ομάδας καταναλωτών και σύμφωνα με την εικόνα που θέλει να δημιουργήσει η επιχείρηση.

Αποκλειστική Στρατηγική Διανομής: όταν επιλεγμένα μέλη του καναλιού έχουν τα αποκλειστικά δικαιώματα πώλησης του προϊόντος και τοποθετείται σε μικρό αριθμό σημείων πώλησης.

4 Ανάλογα με τον τρόπο που διανέμεται το προϊόν

Σε αλυσίδες καταστημάτων, σούπερ μάρκετ ή καταστήματα σελφ – σέρβις, μέσω συνηθισμένων δικτύων (χονδρεμπόριο ή λιανεμπόριο), ανεξάρτητα καταστήματα, μέσω ταχυδρομικών παραγγελιών, door to door (άμεση πώληση) κ.α.

Σχετικά με την τοποθέτηση, η κάθε εταιρεία πριν τον σχεδιασμό της συσκευασίας ενός προϊόντος, θα πρέπει να έχει δώσει απαντήσεις σε εύλογα ερωτήματα όπως:

 Που θα εκτεθεί το προϊόν; σε πάγκο ή ράφι, σε ψυγείο κλπ.
 Το σχήμα και το μέγεθος της συσκευασίας ευνοεί την μαζική έκθεση των προϊόντων;
 Από ποια πλευρά θα είναι θεατή η συσκευασία;
 Διαθέτει κατάλληλο μέγεθος και σχήμα προκειμένου να διευκολύνονται οι λιανέμποροι / χονδρέμποροι;
 Θα διευκολύνει την αποθήκευση του προϊόντος;
 Θα ανταπεξέλθει στις συνθήκες της αποθήκευσης;
 Διευκολύνει την μεταφορά τους;
 Έχει το μέγεθος που βολεύει στον καταναλωτή;
 Διευκολύνει την επίβλεψη του περιεχομένου πριν την πώληση;
 Είναι εύκολη η διάθεση της άχρηστης συσκευασίας;

Αν ο σχεδιασμός της συσκευασίας αποτελεί έξυπνη λύση για την τοποθέτηση ενός προϊόντος στην αγορά, θα βοηθήσει πολύ στην άμεση αύξηση του μεριδίου του, συγκριτικά με τον ανταγωνισμό.

 

Ανάλυση παραγωγικών δυνατοτήτων

Ο σχεδιασμός της συσκευασίας κατέχει καθοριστικό ρόλο στην σύγχρονη παραγωγική διαδικασία:απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στον σχεδιασμό μιας νέας συσκευασίας ενώ παράλληλα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα βελτίωσης των χαρακτηριστικών της ή ακόμα και αλλαγής του υλικού-αν χρειαστεί- με ένα πιο κατάλληλο.
Πριν τον σχεδιασμό ή την μετατροπή της συσκευασίας θα πρέπει να ληφθεί στα υπόψιν η μέγιστη αξιοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων ως προς το σχήμα, το μέγεθος, την ευελιξία των υλικών και του εξοπλισμού. Αυτό προϋποθέτει μια διαφορετική προσέγγιση από τα στελέχη του Μάρκετινγκ και της Παραγωγής ενώ είναι πολύ σημαντικός ο καθορισμός των τεχνικών προδιαγραφών της από κοινού.
Πριν την διαδικασία του σχεδιασμού και της κατασκευής, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε θέματα όπως:

 Αν η μεταβολή της συσκευαστικής δομής καθιστά απαραίτητη την χρήση νέων τύπων εξοπλισμού για την βελτίωση της ποιότητας, της αποδοτικότητας και της ταχύτητας της κατασκευής
 Αν η μονάδα συσκευασίας είναι προσαρμοσμένη με τρόπο ώστε η συσκευασία ποσοτήτων των προϊόντων να είναι εύκολη
 Αν η συναρμολόγηση των διάφορων μερών της συσκευασίας, είναι πρακτική
 Αν για την κατασκευή της συσκευασίας απαιτείται κάποια συγκεκριμένη πρακτική, ασυνήθιστες μέθοδοι ή ακόμα και η χρήση ενός νέου εξοπλισμού
 Αν θα ήταν προτιμότερο να μεταβληθεί η φόρμα της συσκευασίας και το μέγεθός της για να αποτραπεί η αγορά νέου εξοπλισμού και ποια ακριβώς θα είναι η μεταβολή της τελικής τιμής
 Αν γίνεται ομοιόμορφη τυποποίηση για την μέγιστη ελαχιστοποίηση χρόνου και χώρου
 Αν πραγματοποιείται εύκολα η μεταφορά και η αποθήκευση πριν την αποστολή στην γραμμή παραγωγής

Υπάρχουν και άλλες προϋποθέσεις που αφορούν στον σχεδιασμό μιας συσκευασίας σχετικά με την δυνατότητα παραγωγής, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την φύση του προϊόντος όμως είναι αδύνατον να αναλυθούν σε τόσο λίγες γραμμές!

Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι πως ο μη ρεαλιστικός σχεδιασμός μιας συσκευασίας, δεν θα μπορέσει να ικανοποιήσει την υπάρχουσα παραγωγική δυναμικότητα που θα λειτουργήσει εις βάρος μιας εταιρείας.