Του Δημήτρη Κανελλόπουλου,
Design Director The Comeback Studio
Η εικόνα του προϊόντος πρέπει να συμβαδίζει με το περιεχόμενο. Η εικόνα του πρέπει να αναδεικνύει τις αξίες και την ιστορία της μάρκας και η λιανική τιμή πρέπει να είναι τίμια. Αυτό είναι το βασικό σκεπτικό που έχουμε όταν καλούμαστε να σχεδιάσουμε μία συσκευασία.
Οι πρώτες ερωτήσεις που κάνουμε είναι:
Έχετε βρεί όνομα; και, ποια θα είναι η τιμή λιανικής πώλησης;
Notio ΕVOO | Νotio Goods | ©2013
Tα πρώτα βασικά βήματα.
Πάντα κάνουμε μια συνάντηση με τον πελάτη, είτε από κοντά είτε από “το skype”, πρέπει να τον μάθουμε, να καταλάβουμε τι θέλει να πετύχει, να καταγράψουμε τους στόχους του και να δούμε τι έχει σκεφτεί. Για παράδειγμα έχει όνομα το προϊόν; Και αν ναι αυτό “μήπως υπάρχει;”, ακούγεται σωστά στα αγγλικά; Έχει κάποια ιστορία από πίσω του ώστε να μπορέσουμε να αντλήσουμε στοιχεία που θα μας βοηθήσουν στον σχεδιασμό αλλά και όταν φτάσουμε στην φάση της προώθησης. Έτσι ορίζουμε το έργο, την βάση που θέλουμε να δουλέψουμε και καταλήγουμε στο “design brief”.
Το όνομα, είναι αυτό που θα μείνει, αυτό που αλλάζει δύσκολα. Το όνομα με το οποίο οι πελάτες (καταναλωτές) θα το ζητούν στο σουπερ μαρκετ ή θα το ψάχνουν στο διαδίκτυο. Το όνομα που θα κουβαλάει την αίσθηση, την γεύση, την μυρωδία όταν το ακούμε.
1. Η οικονομική προτάση. Μετά την πρώτη ή τις πρώτες συναντήσεις και αφού έχουμε περιγράψει ακριβώς το έργο και τις ανάγκες του, αποστέλλουμε στον πελάτη την αναλυτική μας προσφορά που έχει μορφή συμφωνητικού. Εκεί περιγράφονται αναλυτικά όλοι οι όροι και τα βήματα της συνεργασίας. Στις προσφορές που αφορούν τις συσκευασίες ορίζουμε εξ’ αρχής και το κόστος των μελλοντικών προσαρμογών, και αυτό γιατί μια συσκευασία μπορεί να κυκλοφορήσει σε πολλά μεγέθη, ή σε διαφορετικούς περιέκτες ή σε διαφορετικές γλώσσες. Με αυτόν τον τρόπο ο πελάτης μπορεί να γνωρίζει πόσο μπορεί να κάνει μια προσαρμογή του ίδιου εικαστικού από κουτί 250gr σε κουτί 1kg.
The Pistakios | Megaris Goods | ©2017
2. Η έρευνα, η μελέτη, ο σχεδιασμός και η πρώτη παρουσιάση. Αφού επιλέξουμε το όνομα και την κατεύθυνση που θα πάρει “η μάρκα” προχωράμε στην έρευνα και την μελέτη του σχεδιασμού, αφού ορίσουμε και το χρονοδιάγραμμα.
Η έρευνα κυρίως αφορά παραδείγματα σχετικών προϊόντων και πως αυτά διακινούνται και προωθούνται εμπορικά.
Οι προτάσεις που κατα κανόνα καταλήγουμε να δείξουμε στον πελάτη μας είναι από δύο εως τρεις. Ανάλογα αν έχουμε σχεδιάσει και την εταιρική ταυτότητα ή κάποιο σήμα και έχουμε εδραιώσει κάποια στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στις συσκευασίες.
Anthia Bulk | Pelasgaea SA | ©2014
Μετά προχωράμε στην πρώτη παρουσίαση. Εδώ συνήθως επιλέγουμε μέσα από 2-3 και εδώ πιστεύουμε πως είναι η κρίσιμη στιγμή για το κάθε προϊόν. Του δίνουμε χαρακτήρα. Οι κουβέντες γίνονται πολύ πιο συγκεκριμένες και οι αποφάσεις δύσκολες. Το προϊόν φαίνεται σαν “αληθινό” και εκεί αρχίζουν και εμφανίζονται και οι πρώτοι χαρακτηρισμοί: “σοβαρό”, “παιδικό”, “ακρίβο”, “μινιμαλ”, κ.α. Αυτό φυσικά είναι και το ζητούμενο να δώσουμε χαρακτήρα σε κάτι που μέχρι τώρα δεν υπάρχει και να μπορέσουμε να το σκεφτούμε “πάνω στο ράφι”.
Η δουλειά μας είναι να τραβήξουμε με την συσκευασία τον πελάτη, να έχει μια πρώτη επαφή, να τολμήσει να το επιλέξει και να το δοκιμάσει για πρώτη φορά.
Stamina – Ελαιόδιχτα Μεσινέζας | C. Vellis S.A. | ©2016
03. Η ανταπόκριση του πελάτη. Το feedback. Αφού ολοκληρωθεί η παρουσιάση των προτάσεων, δίνουμε στον πελάτη λίγο χρόνο ώστε να μας απαντήσει για το αν θα επιλέξει μία από τις προτάσεις ως έχει, αν θα επιλέξει μία που ίσως να χρειάζεται περισσότερη εργασία ή μπορεί και να απορρίψει εντελώς τις προτάσεις μας. Αυτό σημαίνει πως ανάλογα την επιλογή του, εμείς ή επιστρέφουμε στον σχεδιασμό για μια ή δύο επιπλέον προτάσεις – που όμως έχουν σχέση με τις παρατηρήσεις του ή προχωράμε στα τελικά αρχεία.
Ο βασικός στόχος μας είναι να πουλήσουμε ένα προϊόν. Να το κάνουμε να ξεχωρίζει απο τον ανταγωνισμό και να είναι αναγνωρίσημο.
04. Ο τελικός σχεδιασμός, οι προσαρμογές σε διαφορετικά μεγέθη/γλώσσες. Όταν τελικά επιλέξουμε την σωστότερη λύση για το προϊόν, προχωράμε στον τελικό σχεδιασμό. Επιλέγουμε τα σωστά χρώματα αν μιλάμε για σειρά προϊόντων, και φυσικά όλες τις λεπτομέριες που πρέπει να αναγράφονται επάνω στην συσκευασία. Από τον διατροφικό πίνακα (ανάλογα και την χώρα κυκλοφορίας) το barcode, την σύσταση κ.λπ.
Greek Green Olive Series | Olympian Green | ©2017
05. Η επιλογή συνεργατών για την παραγωγή. Στις εργασίες συσκευασίας το πιο σημαντικό κομμάτι είναι το που και πως θα γίνει η παραγωγή. Οι επιλογές είναι πολλές και το παραγωγικό κόστος είναι το πιο μεγάλο από όλα και αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε από την αρχή. Οι επιλογές μας κατά κανόνα στηρίζονται στον οικολογικό και οικονομικό παράγοντα. Δηλαδή λίγα χρώματα, λιγό ή καθόλου πλαστικό. Φυσικά εδώ παίζουν ρόλο οι τελικές ποσότητες που θα παραχθούν. Όταν μιλάμε για τιράζ συσκευασίων μπορεί να μιλάμε από χίλια τεμάχια μέχρι πολλά εκατομμύρια τεμάχια. Όποτε οι προτάσεις και αποφάσεις μας μπορούν να παίξουν μεγάλο ρόλο στο τελικό κόστος.
Αnthi EVOO Series | Pelasgaea SA | ©2013
06. Ολοκλήρωση φάση συσκευασίας. Τέλος και αφού έχουν πάει όλα καλά, με την πρώτη παραγωγή, λαμβάνουμε τα πρώτα δείγματα και για πρώτη φορά έχουμε στα χέρια μας “το τελικό”. Στις εργασίες συσκευασίας υπάρχουν λίγες δυνατότητες παραγωγής δειγμάτων (ειδικά όταν μιλάμε για μικρό τιράζ) όποτε στις περισσότερες περιπτώσεις φτάνουμε μέχρι την τελική παραγωγή μέχρι να έχουμε την τελική εικόνα. Ακολουθεί η τυποποιήση των προϊόντων και η προετοιμασία για την φάση της προώθησης τους.
Project list Notio Olive Oil | Anthia Bulk |
The Pistakios | Olympian Green Olives | Anthia EVOO