Μέλη

Εγγραφόμενοι σαν μέλη έχετε πρόσβαση στο αρχείο έκδοσης του περιοδικού μας. Ενσωματώνουμε σταδιακά κ άλλες υπηρεσίες προς τα μέλη μας. Μείνετε συντονισμένοι στον ιστοχώρο μας για νεώτερα!

Επισκέπτες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 125 επισκέπτες και κανένα μέλος

 

Του Δημήτρη Καραβασίλη

 

Εικόνα1

 

Οι σύγχρονοι καταναλωτές είναι ολοένα και πιο πολυάσχολοι και αναζητούν προϊόντα που προσαρμόζονται σε αυτόν τον τρόπο ζωής τους και τους διευκολύνουν στην καθημερινότητά τους. Στο πλαίσιο αυτό, επιλέγουν συσκευασίες τροφίμων και ποτών που είναι εύχρηστες και τους παρέχουν μια ευχάριστη καταναλωτική εμπειρία  οπουδήποτε και οποτεδήποτε εκείνοι θελήσουν να τα καταναλώσουν. Μάλιστα, η άνεση και η ευκολία στη χρήση αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα των υποψήφιων αγοραστών κατά την τελική αγοραστική απόφαση.

εικόνα 2

Χαρακτηριστικά, στις ΗΠΑ, οι καταναλωτές απαιτούν όλο και περισσότερο συσκευασίες τροφίμων και ποτών που είναι εύκολες στη χρήση και διευκολύνουν τόσο την –on-the-go κατανάλωση όσο και την κατανάλωση εντός της οικίας τους. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη γενιά των Millennials (γεννημένοι  μεταξύ 1980-2000), η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ¼ του συνολικού πληθυσμού των ΗΠΑ και της οποίας η ετήσια αγοραστική δύναμη υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε περίπου $200 δις. Μάλιστα, ένας στους τέσσερις Millennials στην Αμερική είναι τώρα γονέας, γεγονός το οποίο συμβάλλει στην αύξηση της ζήτησης για εύχρηστες συσκευασίες.

εικόνα 3

Ακόμη, επισημαίνεται ότι ο αριθμός των μονοπρόσωπων νοικοκυριών και των ηλικιωμένων καταναλωτών αυξάνεται παγκοσμίως γεγονός που εντείνει την ανάγκη για προϊόντα που μπορούν να μεταφερθούν, να χρησιμοποιηθούν και να καταναλωθούν εύκολα και γρήγορα. Ενδεικτικά, από τα δύο δις νοικοκυριά, παγκοσμίως περίπου το 15%- ή 300 εκατομμύρια – συνίσταται σε μονοπρόσωπα νοικοκυριά. Επιπλέον, οι καταναλωτές άνω των 65 ετών  ανέρχονται σε περίπου 45 εκατομ. στις ΗΠΑ (14,1% του αμερικάνικου πληθυσμού) με τον αριθμό αυτό να εκτιμάται ότι θα υπερδιπλασιαστεί μέχρι το 2030, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός στην Ευρώπη είναι περίπου 94 εκατομ. (18,5% του πληθυσμού στην Ευρώπη των 28) κι αναμένεται να αυξηθεί στα 149 εκατομ. (24% του πληθυσμού στην Ευρώπη των 28).

Τα χαρακτηριστικά που οφείλουν να περιλαμβάνουν οι εύκολες στη χρήση συσκευασίες σύμφωνα με τους καταναλωτές είναι τα εξής:

εικόνα 5 εικόνα 6 εικόνα 4
  • Ευκολία στην μεταφορά
  • Έλεγχος της έκχυσης του περιεχομένου τους
  • Έλεγχος της προσλαμβανόμενης ποσότητας
  • Απλοποίηση της διαδικασίας ετοιμασίας του φαγητού
  • Ενσωμάτωση μηχανισμών που διευκολύνουν το άνοιγμα και το κλείσιμό τους καθώς και της αφαίρεσης του περιεχομένου τους. Μάλιστα, σύμφωνα με σχετική έρευνα του Οργανισμού Εύκαμπτων Συσκευασιών (Flexible Packaging Association’s 2015 Brand Value Study), περισσότερο από το 60% των ερωτηθέντων θεωρούν την ευκολία στο άνοιγμα βασική ιδιότητα που θα πρέπει να πληροί μία εύχρηστη συσκευασία.

εικόνα 8

Συνεπώς, ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές συσκευασιών τροφίμων και ποτών, ανταποκρινόμενοι στην ανάγκη των καταναλωτών για άνεση και ευκολία κατά την χρήση και κατανάλωση προϊόντων, αναπτύσσουν καινοτόμες συσκευασίες που ενσωματώνουν τις παραπάνω ιδιότητες. Μία μορφή συσκευασίας που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στους καταναλωτές και  στα brands ποτών και τροφίμων -ιδιαίτερα snacks- είναι τα πλαστικά pouches λόγω του μικρού βάρους τους και της δυνατότητας τους να φέρουν στην επιφάνειά τους εντυπωσιακά γραφιστικά στοιχεία, μηνύματα και λογότυπα, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ταυτότητας των brands και στη διαφοροποίησή τους στο ράφι.

εικόνα 7

Ενδεικτικό παράδειγμα συνιστά η ελαφριά πλαστική stand-up pouch συσκευασία μερίδας που περιλαμβάνει ετικέτα με τη μορφή ταινίας (easy open pull tab). Η ετικέτα αυτή αφαιρείται εύκολα με τράβηγμα, αποκαλύπτοντας μία εγκοπή στην οποία μπορεί να τοποθετηθεί καλαμάκι, με το τελευταίο να είναι ενσωματωμένο στο πίσω μέρος της συσκευασίας. Κατά αυτόν τον τρόπο εξαλείφεται η ανάγκη σκισίματος τμήματος της συσκευασίας, ο φόβος σπασίματος αυτής καθώς και η ανάγκη χρήσης ποτηριού για την κατανάλωση του περιεχομένου, ενώ ταυτόχρονα ελέγχεται η έκχυση αυτού. Αυτή η συσκευασία μπορεί να ψυχθεί ή να καταψυχθεί και αναπτύχθηκε από αμερικάνικη εταιρία κατασκευής εύκαμπτων συσκευασιών με στόχο να προσφέρει στους καταναλωτές ηλικίας μεταξύ 21 και 35 ετών μία βολική λύση για την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών σε διάφορες περιστάσεις και μέρη (στο πλαίσιο αθλητικών εκδηλώσεων και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων).

εικόνα 9

Πρωτοποριακή είναι και η ελαφριά πλαστική συσκευασία pouch που συνίσταται σε δύο τμήματα, με το πάνω τμήμα αυτής να περιλαμβάνει πιρούνι και το κάτω τμήμα αυτής να περιλαμβάνει τρόφιμα. Μάλιστα, το πάνω τμήμα αφαιρείται, ενώ το κάτω μόλις ανοιχτεί, μπορεί να μετατραπεί σε μπολ, διευκολύνοντας την κατανάλωση του τροφίμου χωρίς προβλήματα έκχυσης. Η συσκευασία αυτή έχει χαμηλό οικολογικό αποτύπωμα, είναι ανθεκτική και κρατά τα τρόφιμα φρέσκα, μειώνοντας τον κίνδυνο αλλοίωσής τους, ενώ η επιφάνειά της μπορεί να διακοσμηθεί με γραφιστικά στοιχεία, προσελκύοντας την προσοχή των καταναλωτών.

εικόνα 10

Ιδιαίτερα καινοτόμα είναι η κυλινδρική γυάλινη συσκευασία, η οποία έχει  σχεδιαστεί με εργονομικό τρόπο ώστε να ταιριάζει απόλυτα στα χέρια των καταναλωτών για να μεταφέρεται και να χρησιμοποιείται εύκολα. Η συσκευασία δημιουργήθηκε από αμερικάνικη εταιρεία κατασκευής γυάλινων δοχείων με στόχο να προσφέρει μια βολική λύση στους καταναλωτές για την -on-the-go κατανάλωση των ποτών τους.

εικόνα 11

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα εύχρηστης συσκευασίας αποτελεί το μικρό τριγωνικό πλαστικό σακουλάκι που μοιάζει με πουγκί και το οποίο μόλις ανοιχθεί μεταμορφώνεται σε μπολ, διευκολύνοντας την κατανάλωση των τροφίμων. Επίσης, μεταφέρεται και αποθηκεύεται εύκολα με αποτέλεσμα ο χρήστης να καταναλώνει το περιεχόμενά του όποτε και όπου το επιθυμεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σακουλάκι χρησιμοποιεί έως και 25% λιγότερο υλικό συσκευασίας σε σχέση με τις συμβατικές πλαστικές συσκευασίες τροφίμων, οπότε κι έχει μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Η συσκευασία αυτή αναπτύχθηκε από γνωστή αμερικάνικη εταιρεία για τα σνακς της με στόχο να τα καταστήσει βασικό κομμάτι της καθημερινότητας των καταναλωτών.

 

εικόνα 12

Πρωτοποριακή είναι και η κυλινδρική πλαστική συσκευασία που μοιάζει με μικρό κυπελάκι. Περιλαμβάνει τρεις μικρές εύκαμπτες συσκευασίες τύπου pouch, μία ορθογώνια κάρτα με οδηγίες χρήσης καθώς και ένα ξύλινο κουτάλι. Πιο συγκεκριμένα, μετά το άνοιγμα της συσκευασίας, ο καταναλωτής αφαιρεί το περιεχόμενο των pouches και το ανακατεύει μέσα στο κύπελλο χρησιμοποιώντας το κουτάλι. Επιπλέον, η  επιφάνειά του ενσωματώνει γραφιστικά στοιχεία υψηλής ανάλυσης ενισχύοντας την εικόνα του brand. Η συσκευασία αυτή χρησιμοποιήθηκε από αμερικάνικη εταιρία παραγωγής υγιεινών τροφίμων για προϊόντα φρέσκου χούμους, αποσκοπώντας να προσφέρει μια αποτελεσματική λύση στους πελάτες που επιθυμούν να καταναλώνουν υγιεινά γεύματα με εύκολο τρόπο.

 

εικόνα 13

Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα καινοτόμου συσκευασίας είναι η ασύμμετρη πλαστική συσκευασία που μοιάζει με ξυλάκι παγωτού και η οποία ενσωματώνει ταινία (easy peel) που διευκολύνει το άνοιγμα της συσκευασίας. Επιπλέον, η επιφάνεια της διακοσμείται με εντυπωσιακά σχέδια και χρώματα μαγνητίζοντας το βλέμμα των καταναλωτών. Χρησιμοποιήθηκε από ιρλανδική εταιρία παραγωγής συστατικών τροφίμων για τα γλειφιτζούρια της από γιαούρτι και πουρέ φρούτων σχεδιασμένα ειδικά για τα γεύματα των παιδιών.

 

εικόνα 14

Μία επιπρόσθετη ενδιαφέρουσα λύση συνιστά και το τετράγωνο μεταλλικό βαζάκι με κόκκινο πλαστικό κυλινδρικό καπάκι (από πολυπροπυλένιο τύπου flip-top), το οποίο ενσωματώνει δύο διαφορετικούς μηχανισμούς ανοίγματος και κλεισίματος. Πιο συγκεκριμένα, ο ένας μηχανισμός επιτρέπει την απευθείας έκχυση του περιεχομένου στο πιάτο, ενώ ο άλλος  επιτρέπει τη χρήση κουταλιού για την κατανάλωση τμήματος αυτού. Στην εξωτερική επιφάνεια του φέρει ετικέτα διακοσμημένη με καλαίσθητα γραφιστικά στοιχεία, ώστε να ξεχωρίζει στο ράφι, ενώ στο μπροστινό μέρος του περιλαμβάνει ένα διαφανές παράθυρο, επιτρέποντας στους αγοραστές να δουν το περιεχόμενο του με γυμνό μάτι. Η συσκευασία αυτή χρησιμοποιήθηκε από αμερικάνικη εταιρεία παραγωγής ξηρών καρπών ανταποκρινόμενη στην ανάγκη των καταναλωτών για μία εύχρηστη συσκευασία που θα διευκολύνει την κατανάλωση υγιεινών σνακς και γευμάτων αλλά και επιδορπίων.

Συνεπώς, η ευχρηστία αποτελεί πρωταρχικό παράγοντα επιλογής συσκευασιών τροφίμων και ποτών για τους καταναλωτές λόγω του πολυάσχολου lifestyle τους. Όμως και δημογραφικοί παράγοντες όπως ένας ολοένα και γηρασκόμενος πληθυσμός παγκοσμίως αλλά και η αύξηση των μονοπρόσωπων νοικοκυριών αναμένεται να συμβάλλουν περαιτέρω στην άνοδο της ζήτησης για συσκευασίες που μπορούν να μεταφέρονται εύκολα και των οποίων το περιεχόμενο μπορεί να καταναλώνεται είτε on-the-go είτε στο σπίτι με άνεση και ευκολία.

 

 

Πηγές: www.foodmanufacturing.com, www.greenerpackage.com, www.packworld.com, www.packagingstrategies.com, www.globalissues.org, www.census.gov, www.brandpackaging.com, Waqas Qureshi (2017), Rick Lingle (2017, 2016), Anne Marie Mohan (2016) Tom Szaky (2016), Εurostat (2015),


 

Προφίλ Καραβασίλη Δημήτρη 

A4 Dimitris Karavasilis


Ο Δημήτρης  Καραβασίλης είναι Σύμβουλος Διεθνούς Μάρκετινγκ και ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας
DK Consultants που δραστηριοποιείται στον τομέα της Συμβουλευτικής Επιχειρήσεων με ειδίκευση στους τομείς του Διεθνούς Marketing και της Στρατηγικής Ανάπτυξης Διεθνούς Δραστηριότητας. Έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων και Διεθνές Μάρκετινγκ στο University of Sheffield. Έχει συμμετάσχει ως ομιλητής σε πολλά τοπικά και διεθνή συνέδρια που αφορούν το εξαγωγικό εμπόριο και το Διεθνές Μάρκετινγκ, όπως Συνέδρια του The Economist, του Harvard University, της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής (American Farm School) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (European Commission), ενώ έχει παρακολουθήσει και δεκάδες εξειδικευμένα σεμινάρια international marketing, export negotiator, και πωλήσεων διεθνώς. Είναι μέλος της Διοικητικής Επιτροπής και του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας (Greek International Business Association SEVE) και Σύμβουλος Διοίκησης σε θέματα διεθνούς εμπορίου στο Ελληνο – Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Αθήνα. Συμμετείχε στη βασική ομάδα των Ολλανδών εμπειρογνωμόνων της Task Force, συμβάλλοντας στην εδραίωση και την ανάδειξη του εμπορίου και του χάρτη προώθησης των εξαγωγών ως τη βασική πηγή μεταρρύθμισης για την Εθνική Στρατηγική των Ελληνικών Εξαγωγών. Είναι μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Μάρκετινγκ (Hellenic Institute of Marketing), και ενεργό μέλος διεθνών οργανισμών. Πριν την ίδρυση της συμβουλευτικής  εταιρείας «DK Consultants» είχε εργαστεί ως ανώτερο και ανώτατο στέλεχος σε Βιομηχανικές  και Εμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (SATO, Toshiba, Sunair, Premierotel, Pointgroup, Axon Inc., D&B group). Από το 1999 υποστηρίζει σημαντικές ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις, παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες, και σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές  μάρκετινγκ και πωλήσεων με διεθνή προσανατολισμό. Η εταιρεία DK Consultants τιμήθηκε με το 1ο βραβείο Υποστηρικτικών και Προωθητικών Υπηρεσιών Εξαγωγών, το 1ο βραβείο Υποβοήθησης Εξαγωγέων, το Χρυσό Βραβείο Top Export Assistance Company και το Χρυσό Βραβείο Top Export Consultant στα βραβεία Exports Ecosystem Awards 2013, Greek Exports Awards 2014, Greek Exports Awards 2015 και Greek Exports Awards 2016 αντίστοιχα. Τέλος, άρθρα και δημοσιεύσεις του Δημήτρη Καραβασίλη φιλοξενούνται κατά καιρούς στον ελληνικό και διεθνή τύπο.