Μέλη

Εγγραφόμενοι σαν μέλη έχετε πρόσβαση στο αρχείο έκδοσης του περιοδικού μας. Ενσωματώνουμε σταδιακά κ άλλες υπηρεσίες προς τα μέλη μας. Μείνετε συντονισμένοι στον ιστοχώρο μας για νεώτερα!

Επισκέπτες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 109 επισκέπτες και κανένα μέλος

 

Του Δημήτρη Καραβασίλη

 

Η συσκευασία αποτελεί μεταξύ άλλων βασικό εργαλείο για την επιτυχημένη προώθηση ενός προϊόντος και ιδιαίτερα εκείνη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά. Η γυάλινη συσκευασία εμφιάλωσης ποτών είναι χαρακτηριστικό δείγμα επιτυχημένου packaging και πλέον παρατηρείται σημαντική εξέλιξη σε αυτό τον τομέα. Με τον καταναλωτή να προσανατολίζεται σε eco-friendly υλικά, ο κλάδος της γυάλινης συσκευασίας έχει μπει σε νέα παραγωγική τροχιά.

 

mpoukali zagori.medium

Ξεκινώντας από την εμφιάλωση νερού μέχρι και αυτή των αλκοολούχων ποτών, οι εταιρίες αναζητούν νέους τρόπους για να εδραιώσουν το brand τους ενώ παράλληλα προσπαθούν να ενσωματώσουν λειτουργικά χαρακτηριστικά στις συσκευασίες τους όπως να ανοιγοκλείνουν εύκολα, να είναι διαφανείς ώστε να φαίνεται το προϊόν και να διαπιστώνει ο καταναλωτής την ποιότητά του, να είναι εύκολες για την on-the-go κατανάλωση, αλλά πάνω από όλα να πληρούν το κριτήριο της καλαισθησίας που αξιολογείται εξίσου με την ποιότητα του προϊόντος . Επιπλέον, οι γυάλινες συσκευασίες σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες και προδιαγραφές υψηλής ποιότητας που αναζητούν οι καταναλωτές.

Σε έρευνα που διεξήχθη σε 11 ευρωπαϊκά κράτη, στο χρονικό διάστημα από το 2008 μέχρι και τις αρχές του 2017, διαπιστώθηκε πως οι καταναλωτές έχουν εξελιχθεί στο κομμάτι της ευαισθητοποίησης ως προς τη χρήση συσκευασιών γυαλιού.

 

cbd1f3469ff93a04af150d39ca4105ba

Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες δήλωσαν πως προτιμούν τις γυάλινες συσκευασίες λόγω του υψηλού ποσοστού ανακυκλωσιμότητας του υλικού σε σύγκριση με άλλα υλικά συσκευασίας. Επιπλέον, περίπου τα 2/3 αυτών αντιλαμβάνονται πως το γυαλί είναι ένα οικολογικά φιλικό υλικό συσκευασίας, ενώ η παρατεταμένη χρήση άλλων υλικών έχει περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Το 41% αυτών δήλωσαν πως προτιμούν τις γυάλινες συσκευασίες, καθώς η χρήση του γυαλιού τους προσφέρει μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας και αξιοπιστίας έναντι του πλαστικού μπουκαλιού. Αυτό συμβαίνει καθώς ανησυχούν για τυχόν χημικά πρόσθετα και μικροοργανισμούς που θα μπορούσαν να εμφανιστούν στις πλαστικές συσκευασίες και δυνητικά να εισχωρήσουν στο τελικό προϊόν που καταναλώνουν. Αντιθέτως αυτά τα ζητήματα ασφάλειας έχουν αποκλειστεί σχεδόν εξ ολοκλήρου από τις γυάλινες συσκευασίες.

Γενικά ο κόσμος είναι περισσότερο από ποτέ άλλοτε ευαισθητοποιημένος για περιβαλλοντικά ζητήματα και επιλέγει συνειδητά την αγορά και χρήση των γυάλινων συσκευασιών. Είναι γεγονός πως οι καταναλωτές ανησυχούν για τον τρόπο με τον οποίο συσκευάζονται και διατηρούνται τα προϊόντα που καταναλώνουν ευρέως και σε καθημερινή βάση, οπότε και επιλέγουν τις γυάλινες συσκευασίες.

Το γυαλί ως υλικό θεωρείται η ιδανική λύση για όσους αναζητούν έναν αειφόρο τρόπο ζωής (sustainable lifestyle), καθώς είναι 100% ανακυκλώσιμο και συνεπώς δεν υπάρχει σπατάλη πόρων. Ακόμη οι γυάλινες συσκευασίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκ νέου χωρίς να χάσουν στο ελάχιστο την ποιότητά τους.

 

statistic wine lovers

Σε άλλη έρευνα σχετικά με την κατανάλωση κρασιού, σε ποσοστό 95% του αγοραστικού κοινού, που ομολογουμένως καλύπτει σχεδόν το σύνολο των καταναλωτών, προτιμά να απολαμβάνει το κρασί σε γυάλινο μπουκάλι. Αυτό συμβαίνει διότι τα ¾ εξ αυτών θεωρούν πως γευστικά είναι ανώτερο σε ποιότητα σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη συσκευασία εμφιάλωσής του.

Σε αντίστοιχη έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2016 στις ΗΠΑ, σε συνολικά 2000 συμμετέχοντες ηλικίας άνω των 21 από 50 διαφορετικές Πολιτείες, σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις στην κατανάλωση κρασιού, διαπιστώθηκε πως οι καταναλωτές κρασιού έχουν ξεκάθαρη προτίμηση στη γυάλινη συσκευασία έναντι άλλων. Η προτίμηση αυτή δικαιολογείται από το γεγονός ότι η γυάλινη συσκευασία δεν προϋποθέτει την προσθήκη πλαστικής ή χημικής επένδυσης εσωτερικά για να επιτευχθεί η ασφάλεια, η γεύση και η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του προϊόντος. Το γυαλί είναι η ιδανική περίπτωση υλικού που «κλειδώνει» τη φρεσκάδα χωρίς να απαιτεί τη χρήση συντηρητικών.

Τα κριτήρια του κοινού για την επιλογή γυάλινης συσκευασίας έναντι των υπολοίπων βασίζονται στην ποιότητα, την τελική γεύση που έχει το κρασί, στο μέγεθος της συσκευασίας (αναφέρεται σε συσκευασίες «Single-serve glass containers») και τέλος στη βιωσιμότητα του υλικού συσκευασίας. Όπως είναι φυσικό, η γεύση και η ποιότητα είναι τα κορυφαία κριτήρια του κοινού για την επιλογή ενός κρασιού σε γυάλινη συσκευασία έναντι οποιασδήποτε άλλης.

Το «παιχνίδι» της επιβίωσης ενός brand δεν κερδίζεται σε καμία περίπτωση μόνο από το υλικό της συσκευασίας. Το σχήμα του μπουκαλιού, ψηλό και λεπτό ή κοντό και πιο ογκώδες, μπορεί να είναι κάτι τελείως διαφορετικό από τις συμβατικές γυάλινες συσκευασίες και να χρησιμοποιηθεί ως μέσο έκφρασης του προϊόντος. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την ετικέτα, η οποία αν είναι πρωτότυπη συμβάλλει σημαντικά στο να θυμάται ο καταναλωτής εύκολα το προϊόν αλλά και την γεύση που αυτό έχει.

 

blood of grapes

Η διαφοροποίηση ενός προϊόντος είτε μέσω συσκευασίας (π.χ. το μπουκάλι με το «αίμα» των σταφυλιών), είτε μέσω ετικέτας δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα στο brand που εκπροσωπεί στην αγορά και μπορεί ευκολότερα να βρεθεί στις πρώτες θέσεις προτίμησης από τους καταναλωτές. Παρατηρείται συχνά πως το αγοραστικό κοινό ενθουσιάζεται από το διαφορετικό και κάνει παρορμητικές αγορές απλά και μόνο γιατί οπτικά προτιμά ένα προϊόν.

 

red scarf wine

Σ’ αυτή την υπόθεση βασίστηκε και ένα οινοποιείο στη Βόρεια Ιταλία που προσπάθησε να δώσει μια μοναδική εμφάνιση στη συσκευασία του ώστε να ξεχωρίσει και να εδραιώσει την εταιρική του ταυτότητα. Οι παραγωγοί, θέλοντας να αποτυπώσουν την επαναστατική τεχνική οινοποιίας τους στη φιάλη, επέλεξαν να είναι μαύρη με ασπρόμαυρες εικόνες διάσημων ιταλικών αγαλμάτων, τα οποία έχουν «βανδαλιστεί» από ένα αόρατο χέρι που έχει δέσει ένα κόκκινο μαντήλι πάνω στο γλυπτό. Μετά από αυτό το εγχείρημα ακολούθησε το «δέσιμο» ενός μικρού κόκκινου μαντηλιού, αυτή τη φορά στο λαιμό του μπουκαλιού. Η πινελιά του κόκκινου μαντηλιού μέσα στην ασπρόμαυρη εικόνα του μπουκαλιού βοήθησε στην προώθηση του προϊόντος καθώς πέτυχε τον αρχικό στόχο που ήταν ο εντυπωσιασμός και η προσέλκυση παλαιών και νέων πελατών, ενώ παράλληλα κέρδισε επάξια την παρουσία του στην αγορά του κρασιού.

 

0a303f0 beer bottlass

 

Για τους λάτρεις της μπύρας, από την άλλη, παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο η συσκευασία και η ετικέτα. Έχουν αρχίσει να είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς οι έντονες ετικέτες και τα «περίεργα» σχέδια στη συσκευασία. Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο πως το design παίζει σημαντικό ρόλο στη γενική εμπειρία του καταναλωτή από το ποτό του. Η γενικότερη αντίληψη που επικρατεί είναι πως το περιεχόμενο του μπουκαλιού «μετράει» αλλά η εμφάνισή του κρατάει δυνατή την ανάμνηση της γεύσης. Μπορεί να δημιουργήσει μια αξέχαστη εμπειρία σχετικά με το ποτό που πίνει αλλά και να του αλλάξει τη γνώμη σχετικά με την αξία-ποιότητα της μπύρας γενικά. Σε πρόσφατη έρευνα μάλιστα επιβεβαιώθηκε πως η χρήση υλικών ανώτερης ποιότητας στις ετικέτες μπύρας δίνει στον καταναλωτή την εντύπωση πως η μπύρα είναι αντίστοιχα ανώτερη και σε γεύση.

 

Μερικές συμβουλές που μπορούν να βοηθήσουν
στην επιτυχία ενός προϊόντος είναι:

creative packaging smirnoff 31) Καθαρή επικοινωνία
Ο καταναλωτής «χάνεται» όταν μια ετικέτα είναι υπερφορτωμένη με πληροφορίες και ειδικά στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Τρόποι προώθησης ενός brand υπάρχουν πολλοί, οπότε η συμβουλή μας είναι: «Κράτα την ετικέτα σου όσο πιο απλή γίνεται και επένδυσε σε design ετικέτας, συσκευασίας και marketing!»

 

2) Επεξεργάσου το περιβάλλον γύρω σου
Η τοποθέτηση ενός προϊόντος προς πώληση ως ένα βαθμό επηρεάζει και την ζήτησή του στην αγορά. Καλό είναι λοιπόν να ελέγχουμε το που τοποθετείται το προϊόν στο ράφι, αν είναι πίσω από γυαλί, αν έχει καλό φωτισμό και το πιο σημαντικό, ποιος είναι ο «γείτονάς» σου. Το πιο πιθανό είναι να μην μπορείς να εντοπίσεις το σημείο σου, ή το σημείο να μην είναι το ίδιο από κατάστημα σε κατάστημα αλλά έχοντας ένα σημείο διαφοροποίησης είναι ζωτικό για τον ανταγωνισμό γύρω σας.

 

shopability3) Το κλειδί είναι το “shop-ability”
Αν μια εταιρία διαθέτει μεγάλο κατάλογο προϊόντων και γεύσεων, καλό θα ήταν ο καταναλωτής να μπορεί να βρει εύκολα το προϊόν που θέλει, παρά να διαλέγει λάθος προϊόν επειδή μοιάζει με το επιθυμητό. Η πιθανότητα να διαλέξει κάποιος λάθος προϊόν και να του αρέσει είναι μηδαμινές, συνεπώς κάθε προϊόν καλύτερα να διαθέτει τη δική του «πινελιά» που ξεχωρίζει.

Ένα προϊόν καλείται πλέον να καλύψει όλες τις ανάγκες του καταναλωτή, οι οποίες αρχίζουν από τη διασφάλιση ποιότητας και προστασίας του προϊόντος και φτάνουν ως την οικολογική ευαισθητοποίηση του καταναλωτή στον τομέα της συσκευασίας και του υλικού που χρησιμοποιεί ο παραγωγός. Κλείνοντας να αναφέρουμε τον πιο σημαντικό παράγοντα για τον αγοραστή, ο οποίος είναι η καλαισθησία της ετικέτας και της συσκευασίας που το περιέχει. Γίνεται λοιπόν σαφές ότι πέρα από την παραγωγή του προϊόντος, πρέπει να επενδύσει κανείς και στην όψη που θα του δώσει.

 

 

Προφίλ Καραβασίλη Δημήτρη

A4 Dimitris KaravasilisΟ Δημήτρης  Καραβασίλης είναι Σύμβουλος Διεθνούς Μάρκετινγκ και ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας DK Consultants που δραστηριοποιείται στον τομέα της Συμβουλευτικής Επιχειρήσεων με ειδίκευση στους τομείς του Διεθνούς Marketing και της Στρατηγικής Ανάπτυξης Διεθνούς Δραστηριότητας. Έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων και Διεθνές Μάρκετινγκ στο University of Sheffield. Έχει συμμετάσχει ως ομιλητής σε πολλά τοπικά και διεθνή συνέδρια που αφορούν το εξαγωγικό εμπόριο και το Διεθνές Μάρκετινγκ, όπως Συνέδρια του The Economist, του Harvard University, της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής (American Farm School) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (European Commission), ενώ έχει παρακολουθήσει και δεκάδες εξειδικευμένα σεμινάρια international marketing, export negotiator, και πωλήσεων διεθνώς. Είναι μέλος της Διοικητικής Επιτροπής και του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας (Greek International Business Association SEVE) και Σύμβουλος Διοίκησης σε θέματα διεθνούς εμπορίου στο Ελληνο – Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Αθήνα. Συμμετείχε στη βασική ομάδα των Ολλανδών εμπειρογνωμόνων της Task Force, συμβάλλοντας στην εδραίωση και την ανάδειξη του εμπορίου και του χάρτη προώθησης των εξαγωγών ως τη βασική πηγή μεταρρύθμισης για την Εθνική Στρατηγική των Ελληνικών Εξαγωγών. Είναι μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Μάρκετινγκ (Hellenic Institute of Marketing), και ενεργό μέλος διεθνών οργανισμών. Πριν την ίδρυση της συμβουλευτικής  εταιρείας «DK Consultants» είχε εργαστεί ως ανώτερο και ανώτατο στέλεχος σε Βιομηχανικές  και Εμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (SATO, Toshiba, Sunair, Premierotel, Pointgroup, Axon Inc., D&B group). Από το 1999 υποστηρίζει σημαντικές ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις, παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες, και σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές  μάρκετινγκ και πωλήσεων με διεθνή προσανατολισμό. Η εταιρεία DK Consultants τιμήθηκε με το 1ο βραβείο Υποστηρικτικών και Προωθητικών Υπηρεσιών Εξαγωγών, το 1ο βραβείο Υποβοήθησης Εξαγωγέων, το Χρυσό Βραβείο Top Export Assistance Company και το Χρυσό Βραβείο Top Export Consultant στα βραβεία Exports Ecosystem Awards 2013, Greek Exports Awards 2014, Greek Exports Awards 2015 και Greek Exports Awards 2016 αντίστοιχα. Τέλος, άρθρα και δημοσιεύσεις του Δημήτρη Καραβασίλη φιλοξενούνται κατά καιρούς στον ελληνικό και διεθνή τύπο.