Η αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών, της καινοτομίας και του ανθρώπινου κεφαλαίου αποτελούν το “κλειδί” για να αυξήσει η Ελλάδα την ελκυστικότητα της, ως διεθνές κέντρο εμπορευματικών μεταφορών ή ως κορυφαίος περιφερειακός κόμβος logistics. Αν και η χώρα έχει διανύσει κάποια απόσταση τα τελευταία χρόνια προς αυτόν τον στόχο, έχει μεγάλες προκλήσεις να αντιμετωπίσει στο μέλλον.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της ΕΥ, απαιτείται εντατικότερη προσπάθεια σε ό,τι αφορά τις υποδομές logistics της ενδοχώρας (hinterland logistics), την αγορά παροχής υπηρεσιών logistics προς τρίτους (third party logistics – 3PL), τις τελωνειακές υπηρεσίες, τις σιδηροδρομικές και αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές και κυρίως, τη διασύνδεση αυτών των διακριτών στοιχείων του ελληνικού κλάδου μεταφορών και logistics.
Σε αυτήν την προσπάθεια, η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να διαδραματίσει, σύμφωνα με τη μελέτη (Greece: International Freight Center), κομβικό ρόλο για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων και την υλοποίηση του απαιτούμενου μετασχηματισμού των αλυσίδων εφοδιασμού.
Η έρευνα της ΕΥ καταγράφει τις απόψεις εκπροσώπων επιχειρήσεων από διάφορους κλάδους της οικονομίας, σχετικά με τις λειτουργίες και τις υποδομές των επιμέρους στοιχείων του ελληνικού κόμβου logistics. Οι συμμετέχοντες εμφανίζονται ικανοποιημένοι, σε μεγάλο βαθμό, ως προς την πρόοδο που σημειώνεται στις λιμενικές υποδομές, το οδικό δίκτυο και τις οδικές μεταφορές, ενώ βλέπουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης κυρίως στις τελωνειακές υπηρεσίες, τις υπηρεσίες και τις υποδομές 3PL/ 4PL και το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ανταγωνιστικότητα
Το 42% των ερωτηθέντων αξιολογεί ως “επαρκή” την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας ως περιφερειακό διαμετακομιστικό κέντρο και κόμβο logistics. Μάλιστα, το 12% απαντά ότι ξεπερνά τις προσδοκίες τους. Αντίθετα, το 43% εντοπίζει περαιτέρω περιθώρια βελτίωσης, κρίνοντας ότι η ανταγωνιστικότητα των logistics της χώρας είναι “χαμηλή”.
Με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ελκυστικότητας της Ελλάδας ως διεθνούς κέντρου εμπορευματικών μεταφορών και logistics απαιτείται – σύμφωνα με τη μελέτη – βελτίωση της διασυνδεσιμότητας με παγκόσμιους εμπορικούς διαύλους και άλλους κόμβους, αξιοποιώντας κυρίως – αλλά όχι κατ’ αποκλειστικότητα – το ελληνικό ναυτιλιακό οικοσύστημα.
Επίσης, είναι αναγκαία η βελτίωση των λιμενικών υποδομών και υποδομών εφοδιαστικής αλυσίδας, με επενδύσεις σε πάρκα logistics, ως συνέχεια της προόδου, που σημειώθηκε στις λιμενικές υποδομές. Κρίσιμο ρόλο θα παίξει και η ενίσχυση του χρηματοοικονομικού οικοσυστήματος για την παροχή χρηματοοικονομικών και επιχειρηματικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Η αγορά 3PL
Ακτινογραφώντας την αγορά, η μελέτη διαπιστώνει ότι ο ελληνικός κλάδος παροχής υπηρεσιών logistics προς τρίτους εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις. “Η αγορά 3PL στην Ελλάδα αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις, ως άμεσο αποτέλεσμα της σοβαρής ύφεσης της ελληνικής οικονομίας μετά το 2009. Παρά την ανάκαμψή της μετά το 2014, η αγορά δεν έχει ακόμη καταφέρει να ανακτήσει τα προ της οικονομικής κρίσης μεγέθη”, σημειώνει η έκθεση.
Ο κύκλος εργασιών των ελληνικών 3PLPs καταγράφει αθροιστικό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) -2,06%, μεταξύ των ετών 2008 και 2019 (αλλά με +3,55% CAGR μετά το 2014). Η ελληνική αγορά 3PL αυξήθηκε κατά 4,6% το 2019 και αναμένεται να αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,8% μεσοπρόθεσμα (έως το 2023).
Πηγή:http://www.sepe.gr