Μπαράζ τεχνολογικών επενδύσεων υλοποιούν οι εταιρείες του παγκόσμιου λιανεμπορίου, με τον κλάδο να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη συνεχή ανάπτυξη του e-commerce, αλλά και στον νέο ρόλο των φυσικών καταστημάτων.
Global Powers of Retailing 2023: Πώς διαμορφώνεται “το κατάστημα του μέλλοντος”“Οι πιο πετυχημένοι έμποροι συνδυάζουν την τεχνολογία με τον ανθρώπινο παράγοντα, για να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους πελάτες τους”, αναφέρει η μελέτη Global Powers of Retailing 2023: Πώς διαμορφώνεται “το κατάστημα του μέλλοντος” της Deloitte.
Η ετήσια έκθεση της Deloitte αναλύει και κατατάσσει τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες λιανικού εμπορίου σε όλο τον κόσμο, αξιολογώντας τις επιχειρήσεις, που παρουσιάζουν την ταχύτερη ανάπτυξη και αναλύει την απόδοσή τους σε γεωγραφικές περιοχές δραστηριοποίησης και κατηγορίες προϊόντων.
Η έκθεση αναδεικνύει για το 2023 πρωτοπόρο της σχετικής λίστας – για ακόμα μια χρονιά – τη Walmart, η οποία μαζί με την Amazon, ως εταιρείες ψηφιακού λιανικού εμπορίου, ωφελήθηκαν από τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών και την αυξημένη χρήση των ψηφιακών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και μετά από αυτή.
Στην πλειονότητά τους, οι 10 κορυφαίοι λιανέμποροι ενίσχυσαν τις ψηφιακές τους δυνατότητες, μέσω της κεφαλαιοποίησης σύγχρονων τεχνολογικών λύσεων, τόσο εντός του καταστήματος, όσο και για την ανάπτυξη και βελτίωση των εναλλακτικών καναλιών διεπαφής (Omni-channel) με την πελατειακή τους βάση.
Ο ρόλος της τεχνολογίας
Η αξιοποίηση της τεχνολογίας στο λιανικό εμπόριο γίνεται ολοένα και πιο σημαντική στην προσπάθεια των λιανεμπόρων να προσελκύσουν τους καταναλωτές στο φυσικό κατάστημα. Η χρήση προηγμένων τεχνολογιών, όπως η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάλυση δεδομένων βοηθά τους λιανεμπόρους να εξατομικεύουν τις προτάσεις τους.
Επίσης, η τεχνολογία βοηθά τις επιχειρήσεις του κλάδου να εξορθολογίζουν τις διαδικασίες ολοκλήρωσης αγοράς και να προσφέρουν μια σειρά από υπηρεσίες πέρα από τις πωλήσεις προϊόντων, όπως υποστήριξη κατά την υποδοχή, επιτόπιες επισκευές και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στο προσωπικό στυλ.
“Αυτές οι πρόσθετες υπηρεσίες, που εστιάζουν στην ευκολία και την εξατομίκευση μπορούν να διαφοροποιήσουν τους λιανεμπόρους με φυσικά καταστήματα από τους αποκλειστικά διαδικτυακούς εμπόρους, οι οποίοι ενδέχεται να μην είναι σε θέση να προσφέρουν παρόμοια εξυπηρέτηση”, σχολιάζει η Deloitte.
Και προσθέτει: “Σε αυτήν τη νέα εποχή του λιανικού εμπορίου, η καινοτόμος εφαρμογή της τεχνολογίας αναμένεται να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο για την ενίσχυση της πιστότητας των πελατών και την διασφάλιση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος”.
Ψηφιακές τάσεις
Σύμφωνα με τη διεθνή έκθεση της Deloitte, μια από τις σημαντικότερες τάσεις στο λιανεμπόριο, που θα επηρεάσουν την παγκόσμια αγορά, είναι η μεταπώληση προϊόντων. Πολλοί έμποροι λιανικής εισέρχονται ή επεκτείνονται στην αγορά μεταχειρισμένων αγαθών, τα οποία αποτελούν αγοραστική επιλογή ολοένα και περισσότερων καταναλωτών, ιδίως νεότερης γενιάς, γεγονός που οφείλεται στην αναζήτηση πιο βιώσιμων επιλογών και στις υψηλές τιμές των καινούργιων προϊόντων.
Έτερο μείζον ζήτημα είναι η βιωσιμότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η αλυσίδα εφοδιασμού λιανικής επιβαρύνει επί του παρόντος κατά 25% τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου παγκοσμίως. Αυτό ενισχύει την ανάγκη ενσωμάτωσης από πλευράς των λιανεμπόρων όλο και πιο βιώσιμων πρακτικών στις λειτουργίες της αλυσίδας εφοδιασμού.
Επιπλέον σημαντικά σημεία, στα οποία θα πρέπει να εστιάσουν, είναι η ιχνηλασιμότητα των προϊόντων, η εξάλειψη των αποβλήτων από την αλυσίδα αξίας και ο καθορισμός αυστηρών περιβαλλοντικών στόχων, αλλά και του πλαισίου παρακολούθησης της επίτευξης αυτών.
http://www.sepe.gr