Σοβαρά προβλήματα στην επισήμανση τροφίμων τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση καταγράφει σε έκθεσή του το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).
Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με παραπλανητικές πληροφορίες, ανεπαρκείς ελέγχους και κενά στη νομοθεσία.
Έλλειψη συντονισμού στην Ελλάδα
Η Ελλάδα, όπως επισημαίνεται, δεν έχει θεσπίσει ενιαίο φορέα για τον συντονισμό των ελέγχων στις ετικέτες τροφίμων, παρά την υποχρέωση που προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Επιπλέον, βρίσκεται μεταξύ των χωρών που δεν κοινοποιούν παραβάσεις μέσω των ευρωπαϊκών συστημάτων διοικητικής συνδρομής. Αυτή η αδυναμία δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στη διασφάλιση της ποιότητας και της ακρίβειας των πληροφοριών που παρέχονται στους καταναλωτές.
Καταναλωτές σε λαβύρινθο ισχυρισμών
Το ΕΕΣ τονίζει πως οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν έναν «λαβύρινθο» από ισχυρισμούς, λογότυπα και διαφημιστικά μηνύματα στις ετικέτες των προϊόντων. Αντί να προσφέρουν σαφή και αξιόπιστη ενημέρωση, οι ετικέτες συχνά χρησιμοποιούνται για εμπορικούς σκοπούς, με υπερβολικές δηλώσεις όπως «υγιεινό», «βιολογικό» ή «χωρίς γλουτένη», οι οποίες μπορεί να είναι επιστημονικά ατεκμηρίωτες ή να προκαλούν σύγχυση.
Νομοθετικά κενά και ελλείψεις ελέγχων
Σύμφωνα με την έκθεση, η νομοθεσία της Ε.Ε. δεν καλύπτει πλήρως τις νέες προκλήσεις που προκύπτουν από τη δημιουργικότητα των επιχειρήσεων στη σήμανση τροφίμων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διαφήμιση ενεργειακών μπαρών με «υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη», οι οποίες περιέχουν υψηλά επίπεδα ζάχαρης. Παράλληλα, ισχυρισμοί που αφορούν φυτικές ουσίες ή «φυτικά προϊόντα» παραμένουν ανεπαρκώς ρυθμισμένοι και συχνά δεν βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα.
Κίνδυνοι για τους καταναλωτές
Η χρήση ισχυρισμών διατροφής και υγείας σε προϊόντα πλούσια σε ζάχαρη, αλάτι ή λιπαρά εξακολουθεί να επιτρέπεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Αυτό εκθέτει τους καταναλωτές σε παραπλανητικά μηνύματα, υπονομεύοντας την προστασία που οφείλει να τους παρέχει το νομικό πλαίσιο.
Ανεπαρκείς ρυθμίσεις για 450 εκατ. καταναλωτές
Το ΕΕΣ επισημαίνει πως οι υφιστάμενες ρυθμίσεις δεν επαρκούν για να προστατεύσουν τους 450 εκατομμύρια καταναλωτές της Ε.Ε. από αβάσιμες ή υπερβολικές πληροφορίες. Χρειάζεται ενίσχυση της νομοθεσίας και των ελέγχων, ώστε οι ετικέτες να παρέχουν αξιόπιστες και διαφανείς πληροφορίες για τα προϊόντα.
Η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη για πιο αυστηρό έλεγχο και καλύτερο συντονισμό μεταξύ των κρατών-μελών, προκειμένου να διασφαλιστεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και η προστασία της δημόσιας υγείας.
Πηγή: enikonomia.gr